Posted by: leontiucmarius | May 30, 2012

Marius Leontiuc – Legea nr. 1/2009 legea Voiculescu si Legea nr. 10/2001 actualizate

Lege nr. 1/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
Legea Voiculescu
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 63 din 03/02/2009

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile pretuate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 � 22 decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 1. � (1) Imobilele preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945�22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite se restitute in natura sau in echivalent, cand restituirea in natura nu mai este posibila, in conditiile prezentei legi.”

2. La articolul 2, alineatul (2) se abroga.

3. La articolul 5 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
“(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si persoanelor ale caror averi au fost dobandite ilicit, in conformitate cu hotararile instantelor judecatoresti pronuntate pana la 6 martie 1945. Atat anexa nr. 1 la prezenta lege, cat si hotararile judecatoresti respective se afiseaza pe pagina de internet a autoritatii publica cu atributii in domeniul retrocedarilor.”

4. La articolul 7, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
“(11) Nu se restituie in natura, ci doar in echivalent, imobilele care au fost instrainate in baza Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, cu respectarea conditiilor cerute de lege.”

5. La articolul 7, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
“(5) Nu se restituie in natura terenurile aferente imobilelor care au fost instrainate in temeiul dispozitiilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.”

6. La articolul 18, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“c) imobilul a fost instrainat cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.”

7. La articolul 20, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“Art. 20. � (1) Persoanele care au primit despagubiri in conditiile Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, pot solicita restituirea in natura numai in cazul in care imobilul nu a fost vandut pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi si numai dupa returnarea sumei reprezentand despagubirea primita actualizata cu indicele de inflatie.
(2) In cazul in care imobilul a fost vandut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, persoana indreptatita are dreptul numai la masuri reparatorii prin echivalent pentru valoarea de piata corespunzatoare a intregului imobil, teren si constructie, stabilita potrivit standardelor Internationale de evaluare. Daca persoanele indreptatite au primit despagubiri potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, ele au dreptul la diferenta dintre valoarea incasata, actualizata cu indicele inflatiei, si valoarea corespunzatoare de piata a imobilului.”

8. La articolul 20, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21)�(23), cu urmatorul cuprins:
“(21) In cazul in care imobilul a fost vandut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, chiriasii care au cumparat cu buna-credinta imobilele in care locuiau si ale caror contracte de vanzare-cumparare au fost desfiintate, fie ca urmare a unei actiuni in anulare, fie ca urmare a unei actiuni in revendicare, prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, au dreptul la asigurarea cu prioritate a unei locuinte din fondurile de locuinte gestionate de consiliile locale si/sau de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor (Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor a fost reorganizat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei).
(22) Persoanele prevazute la alin. (21) au dreptu. de a locui cu chirie in aceste imobile si de a le cumpara, suma pe care au platit-o pentru cumpararea imobilului nationalizat si care ulterior a fost restituit proprietarului constituindu-se, prin actualizare la nivelul pietei, avans la noul imobil.
(23) Pana la realizarea acestor locuinte, chiriasii evacuati pot beneficia de atribuirea cu chirie a unor locuinte din fondul de imobile disponibil aflat in proprietatea sau in administrarea Regiei Autonome �Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat�. Chiria pentru aceste locuinte va fi stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, cu modificarile ulterioare.”

9. Articolul 43 se abroga.

10. La articolul 45, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil, considerate astfel anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 213/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt lovite de nulitate absolute, in afara de cazul in care actul a fost incheiat cu buna-credinta.”

11. La articolul 45, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
“(21) Contractele de vanzare-cumparare incheiate in temeiul Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, sunt acte autentice si constituie titlu de proprietate opozabil de la data incheierii acestora.”

12. La articolul 45, alineatul (3) se abroga.

13. La articolui 46, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
“(4) Persoana indreptatita are obligatia de a urma calea prevazuta de prezenta lege, dupa intrarea acesteia in vigoare. Prevederile prezentei legi se aplica cu prioritate.”

14. La articolul 48, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Indiferent daca imobilul a fost preluat cu titlu valabil sau fara titlu, obligatia despagubirii prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.”

15. La articolul 48, alineatul (3) se abroga.

16. La articolul 50, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
“(2^1) Cererile sau actiunile in justitie avand ca obiect restituirea pretului de piata al imobilelor, privind contractele de vanzare-cumparare incheiate cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, care au fost desfiintate prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, sunt scutite de taxele de timbru.”

17. La articolul 50, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Restituirea pretului prevazut la alin. (2) si (2^1) se face de Ministerul Economiei si Finantelor (activitatea si structurile specializate pe domeniul economic au fost preluate de la Ministerul Economiei si Finantelor de catre Ministerul Economiei, iar activitatea si structurile specializate pe domeniul finantelor au fost preluate de la Ministerul Economiei si Finantelor de catre Ministerul Finantelor Publice) din fondul extrabugetar constituit in temeiul art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.”

18. Dupa articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 50^1, cu urmatorul cuprins:
“Art. 50^1. � (1) Proprietarii ale caror contracte de vanzare-cumparare, incheiate cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, au fost desfiintate prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile au dreptul la restituirea pretuiui de piata al imobilelor, stabilit conform standardelor Internationale de evaluare.
(2) Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin expertiza.”

Art.II
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 1 martie 1945 – 22 decembrie 1989, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 250/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 3 aprilie 2007.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentui Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

 

Lege nr. 10/2001
Versiune actualizata la data de 03/02/2009
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 –
22 decembrie 1989
Textul actualizat include modificarile aduse de:
– Rectificarea publicata in M.Of. 914/2005.
– O.U.G. nr. 209/2005
– Legea nr. 263/2006
– Legea nr. 74/2007
– Decizia Curtii Constitutionale nr. 1055/2008 publicata in MOF nr. 737 din 30/10/2008.
– Legea nr. 1/2009 publicata in MOF nr. 63 din 03/02/2009.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Imobilele preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice
alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat
in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite se restituie in natura sau in echivalent,
cand restituirea in natura nu mai este posibila, in conditiile prezentei legi.
(2) In cazurile in care restituirea in natura nu este posibila se vor stabili masuri reparatorii prin
echivalent. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri sau
servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea
notificarii, cu acordul persoanei indreptatite, sau despagubiri acordate in conditiile prevederilor
speciale privind regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod
abuziv.
(3) Masurile reparatorii prin echivalent constand in compensare cu alte bunuri sau servicii se
acorda prin decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata a entitatii investite potrivit prezentei legi cu
solutionarea notificarii. Masurile reparatorii in echivalent constand in despagubiri acordate in
conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor
preluate in mod abuziv se propun a fi acordate prin decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata a
entitatii investite potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii.
(4) Masurile reparatorii prin echivalent pot fi combinate.
(5) Primarii sau, dupa caz, conducatorii entitatilor investite cu solutionarea notificarilor au
obligatia sa afiseze lunar, in termen de cel mult 10 zile calendaristice calculate de la sfarsitul lunii
precedente, la loc vizibil, un tabel care sa cuprinda bunurile disponibile si/sau, dupa caz, serviciile
care pot fi acordate in compensare.
Art. 2. – (1) In sensul prezentei legi, prin imobile preluate in mod abuziv se intelege:
a) imobilele nationalizate prin Decretul nr. 92/1950 pentru nationalizarea unor imobile, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 119/1948 pentru nationalizarea
intreprinderilor industriale, bancare, de asigurari, miniere si de transporturi, precum si prin alte
acte normative de nationalizare;
b) imobilele preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari judecatoresti de
condamnare pentru infractiuni de natura politica, prevazute de legislatia penala, savarsite ca
manifestare a opozitiei fata de sistemul totalitar comunist;
c) imobilele donate statului sau altor persoane juridice in baza Decretului nr. 410/1948 privind
donatiunea unor intreprinderi de arte grafice, a Decretului nr. 478/1954 privind donatiile facute
statului si altele asemenea, neincheiate in forma autentica, precum si imobilele donate statului sau
altor persoane juridice, incheiate in forma autentica prevazuta de art. 813 din Codul Civil, in acest
din urma caz daca s-a admis actiunea in anulare sau in constatarea nulitatii donatiei printr-o
hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila;
d) imobilele preluate de stat pentru neplata impozitelor ca urmare a unor masuri abuzive impuse
de stat, prin care drepturile proprietarului nu puteau fi exercitate;
e) imobilele considerate a fi fost abandonate, in baza unei dispozitii administrative sau a unei
hotarari judecatoresti pronuntate in temeiul Decretului nr. 111/1951 privind reglementarea situatiei
bunurilor de orice fel supuse confiscarii, confiscate, fara mostenitori sau fara stapan, precum si a
unor bunuri care nu mai folosesc institutiilor bugetare, in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie
1989;
f) imobilele preluate de stat in baza unor legi sau a altor acte normative nepublicate, la data
preluarii, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau in Buletinul Oficial;
g) imobilele preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si care nu au fost
restituite ori pentru care proprietarii nu au primit compensatii echitabile;
h) orice alte imobile preluate de stat cu titlu valabil, astfel cum este definit la art. 6 alin. (1) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si
completarile ulterioare;
i) orice alte imobile preluate fara titlu valabil sau fara respectarea dispozitiilor legale in vigoare
la data preluarii, precum si cele preluate fara temei legal prin acte de dispozitie ale organelor locale
ale puterii sau ale administratiei de stat.
(2) Abrogat.
Art. 3. – (1) Sunt indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri reparatorii constand in
restituire in natura sau, dupa caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluarii in mod abuziv a acestora;
b) persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detinea imobilele si alte active in
proprietate la data preluarii acestora in mod abuziv;
c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate in mod abuziv de stat, de organizatii
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice dupa data de 6 martie 1945; indreptatirea la
masurile reparatorii prevazute de prezentul articol este conditionata de continuarea activitatii ca
persoana juridica pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de imprejurarea ca activitatea
lor sa fie fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, iar acestea sasi
fi reluat activitatea dupa data de 22 decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca, se
constata ca sunt aceeasi persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa, precum si partidele
politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie
1989, daca si-au reluat activitatea in conditiile legii.
(2) Ministerele, celelalte institutii publice ale statului sau ale unitatilor administrativ-teritoriale,
inclusiv cele autonome sau independente, regiile autonome, companiile/societatile nationale,
societatile comerciale cu capital de stat, precum si cele privatizate, potrivit legii, nu au calitatea de
persoane indreptatite si nu fac obiectul prezentei legi.
Art. 4. – (1) In cazul in care restituirea este ceruta de mai multe persoane indreptatite
coproprietare ale bunului imobil solicitat, dreptul de proprietate se constata sau se stabileste in
cote-parti ideale, potrivit dreptului comun.
(2) De prevederile prezentei legi beneficiaza si mostenitorii legali sau testamentari ai persoanelor
fizice indreptatite.
(3) Succesibilii care, dupa data de 6 martie 1945, nu au acceptat mostenirea sunt repusi de drept
in termenul de acceptare a succesiunii pentru bunurile care fac obiectul prezentei legi. Cererea de
restituire are valoare de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in
temeiul prezentei legi.
(4) De cotele mostenitorilor legali sau testamentari care nu au urmat procedura prevazuta la cap.
III profita ceilalti mostenitori ai persoanei indreptatite care au depus in termen cererea de restituire.
Art. 5. – (1) Nu sunt indreptatite la restituire in natura sau la masuri reparatorii in echivalent
persoanele care au primit despagubiri potrivit acordurilor internationale incheiate de Romania
privind reglementarea problemelor financiare in suspensie, enumerate in anexa nr. 1 care face parte
integranta din prezenta lege.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si persoanelor ale caror averi au fost dobandite ilicit, in
conformitate cu hotararile instantelor judecatoresti pronuntate pana la 6 martie 1945. Atat anexa
nr. 1 la prezenta lege, cat si hotararile judecatoresti respective se afiseaza pe pagina de internet a
autoritatii publice cu atributii in domeniul retrocedarilor.
Art. 6. – (1) Prin imobile, in sensul prezentei legi, se inteleg terenurile, cu sau fara constructii, cu
oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in mod abuziv, precum si bunurile mobile devenite
imobile prin incorporare in acest constructii.
(2) Masurile reparatorii privesc si utilajele si instalatiile preluate de stat sau de alte persoane
juridice odata cu imobilul, in afara de cazul in care au fost inlocuite, casate sau distruse.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), restituirea in natura se va dispune prin decizia sau dispozitia
unitatii detinatoare.
(4) In situatia in care utilajele si instalatiile solicitate sunt evidentiate in patrimoniul unor
societati comerciale privatizate, altele decat cele prevazute la art. 21 alin. (1) si (2), dupa stabilirea
contravalorii acestora, prin decizia entitatii implicate in privatizare se va propune acordarea de
despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente
imobilelor preluate in mod abuziv.
(5) In situatia prevazuta la alin. (4), in vederea emiterii deciziei de restituire in echivalent, la
solicitarea entitatii implicate in privatizare, societatile comerciale privatizate vor transmite
informatiile privind existenta si valoarea utilajelor si instalatiilor, in termen de maximum 15 zile de
la data primirii adresei de solicitare.
Art. 7. – (1) De regula, imobilele preluate in mod abuziv se restituie in natura.
(11) Nu se restituie in natura, ci doar in echivalent, imobilele care au fost instrainate in baza Legii
nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, cu respectarea conditiilor cerute de lege.
(2) Daca restituirea in natura este posibila, persoana indreptatita nu poate opta pentru masuri
reparatorii prin echivalent decat in cazurile expres prevazute de prezenta lege.
(3) In situatia in care anumite imobile-terenuri libere situate in intravilan sunt solicitate de doua
persoane indreptatite dintre cele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a), dintre care unul este fostul
proprietar, caruia i s-a preluat terenul prin masurile abuzive aplicate in perioada ulterioara datei de
6 martie 1945, si cel de-al doilea, persoana careia i s-a atribuit teren din cel preluat de la fostul
proprietar, iar ulterior acest teren a fost preluat prin masurile abuzive aratate la art. 2 alin. (1), se va
restitui in natura terenul celui dintai proprietar, iar cei care au fost improprietariti cu asemenea
terenuri vor beneficia de celelalte masuri reparatorii in echivalent, in conditiile legii.
(4) In cazurile prevazute la alin. (3) daca restituirea in natura nu este posibila potrivit prezentei
legi, ambele persoane indreptatite beneficiaza de masuri reparatorii in echivalent.
(5) Nu se restituie in natura terenurile aferente imobilelor care au fost instrainate in temeiul
dispozitiilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.
Art. 8. – (1) Nu intra sub incidenta prezentei legi terenurile situate in extravilanul localitatilor la
data preluarii abuzive sau la data notificarii, precum si cele al caror regim juridic este reglementat
prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si
prin Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase preluate de stat este
reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri
imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata*).
(3) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut comunitatilor minoritatilor nationale preluate
de stat este reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea
unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
din Romania, republicata*).
(4) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut patrimoniului sindical preluate de stat sau de
alte persoane juridice, va fi reglementat prin acte normative speciale.
CAPITOLUL II
Restituirea in natura sau masuri reparatorii prin echivalent
Art. 9. – Imobilele preluate in mod abuziv, indiferent in posesia cui se afla in prezent, se restituie
in natura in starea in care se afla la data cererii de restituire si libere de orice sarcini.
Art. 10. – (1) In situatia imobilelor preluate in mod abuziv si ale caror constructii edificate pe
acestea au fost demolate total sau partial, restituirea in natura se dispune pentru terenul liber si
pentru constructiile ramase nedemolate, iar pentru constructiile demolate si terenurile ocupate
masurile reparatorii se stabilesc prin echivalent.
(2) In cazul in care pe terenurile pe care s-au aflat constructii preluate in mod abuziv s-au edificat
noi constructii, autorizate, persoana indreptatita va obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, iar pentru suprafata ocupata de constructii noi, cea afectata servitutilor legale si altor
amenajari de utilitate publica ale localitatilor urbane si rurale, masurile reparatorii se stabilesc in
echivalent.
(3) Se restituie in natura terenurile pe care s-au ridicat constructii neautorizate in conditiile legii
dupa data de 1 ianuarie 1990, precum si constructii usoare sau demontabile.
(4) Se restituie in natura inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de investitii de
interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora, ori lucrarile aprobate au fost
abandonate.
(5) Se restituie in natura si terenurile pe care, ulterior preluarii abuzive, s-au edificat constructii
autorizate care nu mai sunt necesare unitatii detinatoare, daca persoana indreptatita achita acesteia
o despagubire reprezentand valoarea de piata a constructiei respective, stabilita potrivit
standardelor internationale de evaluare.
(6) In cazul imobilelor preluate in mod abuziv si ale caror constructii edificate pe acestea au fost
distruse ca urmare a unor calamitati naturale, persoana indreptatita beneficiaza de restituirea in
natura pentru terenul liber. Daca terenul nu este liber, masurile reparatorii pentru acesta se
stabilesc in echivalent.
(7) Dispozitiile alin. (6) se aplica in mod corespunzator si imobilelor rechizitionate in baza Legii
nr. 139/1940 si ale caror constructii edificate pe acestea au fost distruse in timpul razboiului, daca
proprietarii nu au primit despagubiri.
(8) Valoarea corespunzatoare a constructiilor preluate in mod abuziv si demolate se stabileste
potrivit valorii de piata de la data solutionarii notificarii, stabilita potrivit standardelor
internationale de evaluare in functie de volumul de informatii puse la dispozitia evaluatorului.
(9) Valoarea terenurilor, precum si a constructiilor nedemolate preluate in mod abuziv, care nu se
pot restitui in natura, se stabileste potrivit valorii de piata de la data solutionarii notificarii, stabilita
potrivit standardelor internationale de evaluare.
(10) In situatiile prevazute la alin. (1), (2) si (6), masurile reparatorii prin echivalent vor consta in
compensare cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite sau despagubiri acordate
in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor
preluate in mod abuziv.
(11) Este interzisa instrainarea sau schimbarea destinatiei imobilului a carui restituire in natura
nu este posibila datorita afectarii acestuia unei amenajari de utilitate publica. Interdictia subzista pe
o perioada de 5 ani, calculata cu incepere de la data emiterii deciziei/dispozitiei de acordare de
masuri reparatorii in echivalent motivata pe afectarea acestuia.
Art. 11. – (1) Imobilele expropriate si ale caror constructii edificate pe acestea nu au fost
demolate se vor restitui in natura persoanelor indreptatite, daca nu au fost instrainate, cu
respectarea dispozitiilor legale. Daca persoana indreptatita a primit o despagubire, restituirea in
natura este conditionata de rambursarea unei sume reprezentand valoarea despagubirii primite,
actualizata cu coeficientul de actualizare stabilit conform legislatiei in vigoare.
(2) In cazul in care constructiile expropriate au fost demolate partial sau total, dar nu s-au
executat lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea, terenul liber se restituie in natura cu
constructiile ramase, iar pentru constructiile demolate masurile reparatorii se stabilesc in
echivalent. Daca persoana indreptatita a primit o despagubire, restituirea in natura este
conditionata de rambursarea diferentei dintre valoarea despagubirii primite si valoarea
constructiilor demolate asa cum a fost calculata in documentatia de stabilire a despagubirilor,
actualizata cu coeficientul de actualizare stabilit conform legislatiei in vigoare.
(3) In cazul in care constructiile expropriate au fost integral demolate si lucrarile pentru care s-a
dispus exproprierea ocupa terenul partial, persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a
partii de teren ramase libera, pentru cea ocupata de constructii noi, autorizate, cea afectata
servitutilor legale si altor amenajari de utilitate publica ale localitatilor urbane si rurale, masurile
reparatorii stabilindu-se in echivalent. Dispozitiile art. 10 alin. (3), (4), (5) si (6) se vor aplica in
mod corespunzator.
(4) In cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul teren
afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru intregul imobil.
(5) Valoarea constructiilor expropriate si demolate se stabileste potrivit valorii de piata de la data
solutionarii notificarii, stabilita potrivit standardelor internationale de evaluare in functie de
volumul de informatii puse la dispozitia evaluatorului.
(6) Valoarea constructiilor expropriate, care nu se pot restitui in natura si a terenurilor aferente
acestora se stabileste potrivit valorii de piata de la data solutionarii notificarii, stabilita potrivit
standardelor internationale de evaluare.
(7) In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) valoarea masurilor reparatorii in echivalent se
stabileste prin scaderea valorii actualizate a despagubirilor primite pentru teren, respectiv pentru
constructii, din valoarea corespunzatoare a partii din imobilul expropriat – teren si constructii – care
nu se poate restitui in natura, stabilita potrivit alin. (5) si (6).
(8) In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4), masurile reparatorii prin echivalent vor consta in
compensare cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite sau despagubiri acordate
in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor
preluate in mod abuziv.
Art. 12. – In situatia imobilelor detinute de stat, de o organizatie cooperatista, sau de orice alta
persoana juridica dintre cele prevazute la art. 21 alin. (1), (2) si (4), daca persoana indreptatita a
primit o despagubire, restituirea in natura este conditionata de rambursarea unei sume reprezentand
valoarea despagubirii primite, actualizata cu coeficientul de actualizare stabilit.
Art. 13. – (1) In cazul imobilelor restituite prin procedurile administrative prevazute de prezenta
lege sau prin hotarare judecatoreasca sunt aplicabile prevederile privind contractele de inchiriere
cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contractele de locatiune pentru imobilele restituite in natura avand destinatiile aratate in
anexa nr. 2 lit. b) pct. 2 care face parte integranta din prezenta lege, se prelungesc de drept pentru o
perioada de 3 ani cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului, iar contractele de locatiune
pentru imobilele restituite in natura avand destinatiile aratate in anexa nr. 2 lit. b) pct. 1 se
prelungesc de drept pentru o perioada de 1 an cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului.
Art. 14. – Daca imobilul restituit prin procedurile administrative prevazute de prezenta lege sau
prin hotarare judecatoreasca face obiectul unui contract de locatiune, concesiune, locatie de
gestiune sau asociere in participatiune, noul proprietar se va subroga in drepturile statului sau ale
persoanei juridice detinatoare, cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului, daca aceste
contracte au fost incheiate potrivit legii.
Art. 15. – (1) Contractele de inchiriere prevazute la art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 se vor incheia pentru o perioada de 5 ani. In cazul in care chiriasului i se pune la
dispozitie o alta locuinta corespunzatoare, acesta este obligat sa elibereze de indata locuinta
ocupata.
(2) Neincheierea noului contract de inchiriere in cazul prevazut la art. 9 si 10 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999, cauzata de neintelegerea asupra cuantumului chiriei cerute de
proprietar sau de pretentia acestuia de restrangere a suprafetei locative pentru persoanele prevazute
la art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonanta, atrage prelungirea de drept a contractului de inchiriere
pana la incheierea noului contract.
(3) Pentru chiriasii persoane fizice din imobilele restituite in natura, precum si pentru cei din
locuintele prevazute la art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, ale
caror venituri nete lunare pe membru de familie se situeaza intre venitul mediu net lunar pe
economie si dublul acestuia, nivelul maxim al chiriei nu poate depasi 25% din venitul net lunar pe
familie. Dispozitiile art. 31 alin. (2) si ale art. 33*) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 se aplica in mod corespunzator. In cazul in care chiria astfel calculata este mai mica decat
cea calculata potrivit art. 26-30 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, proprietarul
este scutit de impozitul pe teren si cladire si este exonerat de raspundere pentru obligatiile ce ii
revin pe durata contractului de inchiriere respectiv.
(4) Pentru persoanele cu handicap, pentru persoanele prevazute in Legea nr. 42/1990**) pentru
cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si
luptatorilor pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989, republicata, cu modificarile ulterioare,
in Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si
vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile ulterioare, si in Decretul-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata
cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat, cu modificarile ulterioare, la efectuarea schimbului obligatoriu prevazut la
cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 locuinta oferita trebuie sa asigure
conditii de folosinta similare celor existente in locuinta detinuta.
(5) Chiriasii ale caror contracte de inchiriere nu s-au reinnoit pentru motivele prevazute la art. 14
alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 au prioritate la acordarea
inlesnirilor prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si a celor prevazute de Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 16. – (1) In situatia imobilelor avand destinatiile aratate in anexa nr. 2 lit. a), care face parte
integranta din prezenta lege, necesare si afectate exclusiv si nemijlocit activitatilor de interes
public, de invatamant, sanatate ori social-culturale, fostilor proprietari sau, dupa caz,
mostenitorilor acestora li se restituie imobilul in proprietate cu obligatia de a-i mentine
afectatiunea pe o perioada de pana la 3 ani, pentru cele aratate la pct. 3 din anexa nr. 2 lit. a), sau,
dupa caz, de pana la 5 ani de la data emiterii deciziei sau a dispozitiei, pentru cele aratate la pct. 1,
2 si 4 din anexa nr. 2 lit. a).
(2) In acest interval plata cheltuielilor de intretinere aferente imobilului respectiv revine
detinatorilor. In perioada prevazuta la alin. (1) noul proprietar va fi beneficiarul unei chirii in
cuantumul stabilit prin hotarare a Guvernului.
(3) Proprietarii vor intra in posesia bunurilor imobile restituite in termen de cel mult 5 ani de la
redobandirea dreptului de proprietate.
(4) In cazul in care proprietarul pune la dispozitie un alt imobil corespunzator, care respecta
normele si cerintele legale incidente desfasurarii in conditii adecvate a activitatii prevazute la alin.
(1), utilizatorul este obligat ca, in termen de 90 de zile, sa procedeze la eliberarea acestuia.
Art. 17. – (1) Locatarii imobilelor avand destinatiile aratate in anexa nr. 2 lit. a) si lit. b) pct. 1,
care face parte integranta din prezenta lege, au drept de preemtiune la cumpararea acestora.
(2) Acest drept se poate exercita, sub sanctiunea decaderii, in termen de 90 de zile de la data
primirii notificarii privind intentia de vanzare.
(3) Notificarea se face prin executorul judecatoresc, potrivit legii.
(4) Contractele de vanzare-cumparare incheiate cu incalcarea dreptului de preemtiune sunt lovite
de nulitate.
Art. 18. – Masurile reparatorii se stabilesc numai in echivalent si in urmatoarele cazuri:
a) persoana indreptatita era asociat la persoana juridica proprietara a imobilelor si a activelor la
data preluarii acestora in mod abuziv, cu exceptia cazului in care persoana indreptatita era unic
asociat sau persoanele indreptatite asociate erau membri ai aceleiasi familii;
b) imobilul nu mai exista la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu exceptia imobilelor
distruse ca urmare a unor calamitati naturale;
c) imobilul a fost instrainat cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile
ulterioare.
Art. 19. – (1) In situatia imobilelor-constructii care fac obiectul notificarilor formulate potrivit
procedurilor prevazute la cap. III si carora le-au fost adaugate, pe orizontala si/sau verticala, in
raport cu forma initiala, noi corpuri a caror arie desfasurata insumeaza peste 100% din aria
desfasurata initial si daca partile nu convin altfel, fostilor proprietari li se acorda sau, dupa caz,
propun masuri reparatorii prin echivalent. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in
compensare cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite, sau despagubiri
acordate in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente
imobilelor preluate in mod abuziv.
(2) In situatia imobilelor-constructii care fac obiectul notificarilor formulate potrivit procedurilor
prevazute la cap. III si carora le-au fost adaugate, pe orizontala si/sau verticala, in raport cu forma
initiala, corpuri suplimentare de sine statatoare, fostilor proprietari sau, dupa caz, mostenitorilor
acestora, li se restituie, in natura, suprafata detinuta in proprietate la data trecerii in proprietatea
statului.
(3) Detinatorul suprafetei adaugate imobilului preluat are drept de preemtiune la cumpararea
suprafetei restituite fostului proprietar sau, dupa caz, mostenitorului acestuia, dispozitiile art. 17
fiind aplicabile in aceste situatii indiferent de calitatea detinatorului.
(4) Noul proprietar al suprafetei restituite in proprietate potrivit alin. (2) are un drept de
preemtiune la cumpararea suprafetei adaugate imobilului dupa trecerea acestuia in proprietatea
statului, dispozitiile art. 17 alin. (2) si (3) fiind aplicabile in mod corespunzator.
Art. 20. – (1) Persoanele care au primit despagubiri in conditiile Legii nr. 112/1995, cu
modificarile ulterioare, pot solicita restituirea in natura numai in cazul in care imobilul nu a fost
vandut pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi si numai dupa returnarea sumei reprezentand
despagubirea primita, actualizata cu indicele de inflatie.
(2) In cazul in care imobilul a fost vandut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu
modificarile ulterioare, persoana indreptatita are dreptul numai la masuri reparatorii prin echivalent
pentru valoarea de piata corespunzatoare a intregului imobil, teren si constructii, stabilita potrivit
standardelor internationale de evaluare. Daca persoanele indreptatite au primit despagubiri potrivit
prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, ele au dreptul la diferenta dintre
valoarea incasata, actualizata cu indicele inflatiei, si valoarea corespunzatoare de piata a
imobilului.
(21) In cazul in care imobilul a fost vandut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu
modificarile ulterioare, chiriasii care au cumparat cu buna-credinta imobilele in care locuiau si ale
caror contracte de vanzare-cumparare au fost desfiintate, fie ca urmare a unei actiuni in anulare, fie
ca urmare a unei actiuni in revendicare, prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, au
dreptul la asigurarea cu prioritate a unei locuinte din fondurile de locuinte gestionate de consiliile
locale si/sau de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor*).
(22) Persoanele prevazute la alin. (21) au dreptul de a locui cu chirie in aceste imobile si de a le
cumpara, suma pe care au platit-o pentru cumpararea imobilului nationalizat si care ulterior a fost
restituit proprietarului constituindu-se, prin actualizare la nivelul pietei, avans la noul imobil.
(23) Pana la realizarea acestor locuinte, chiriasii evacuati pot beneficia de atribuirea cu chirie a
unor locuinte din fondul de imobile disponibil aflat in proprietatea sau in administrarea Regiei
Autonome ýAdministratia Patrimoniului Protocolului de Statý. Chiria pentru aceste locuinte va fi
stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001, cu modificarile ulterioare.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2) masurile reparatorii prin echivalent constau in compensare
cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit prezentei legi cu
solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite, sau despagubiri acordate in conditiile
legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in
mod abuziv.
(4) Persoanele indreptatite care nu au formulat cereri potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995,
precum si cele ale caror cereri au fost respinse ori nu au fost solutionate pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi au dreptul de a formula o asemenea cerere in conditiile prezentei legi.
(5) In situatia imobilelor prevazute la alin. (2), masurile reparatorii in echivalent se acorda sau,
dupa caz, se propun prin dispozitia motivata a primarului, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti.
CAPITOLUL III
Proceduri de restituire
Art. 21. – (1) Imobilele – terenuri si constructii – preluate in mod abuziv, indiferent de destinatie,
care sunt detinute la data intrarii in vigoare a prezentei legi de o regie autonoma, o societate sau
companie nationala, o societate comerciala la care statul sau o autoritate a administratiei publice
centrale sau locale este actionar ori asociat majoritar, de o organizatie cooperatista sau de orice alta
persoana juridica de drept public, vor fi restituite persoanei indreptatite, in natura, prin decizie sau,
dupa caz, prin dispozitie motivata a organelor de conducere ale unitatii detinatoare.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul in care statul sau o autoritate publica centrala
sau locala ori o organizatie cooperatista este actionar sau asociat minoritar al unitatii care detine
imobilul, daca valoarea actiunilor sau partilor sociale detinute este mai mare sau egala cu valoarea
corespunzatoare a imobilului a carui restituire in natura este ceruta.
(3) Dupa emiterea deciziei de restituire in natura a imobilelor, organele de conducere ale
societatilor comerciale prevazute la alin. (1) si (2) vor proceda, potrivit prevederilor Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, la reducerea capitalului social cu valoarea
bunului imobil restituit si la recalcularea patrimoniului. Cota de participatie a statului sau a
autoritatii administratiei publice ori, dupa caz, a organizatiei cooperatiste se va diminua in mod
corespunzator cu valoarea bunului imobil restituit.
(4) In cazul imobilelor detinute de unitatile administrativ-teritoriale restituirea in natura sau prin
echivalent catre persoana indreptatita se face prin dispozitia motivata a primarilor, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti, ori, dupa caz, a presedintelui consiliului judetean.
(5) Sub sanctiunea nulitatii absolute, pana la solutionarea procedurilor administrative si, dupa
caz, judiciare, generate de prezenta lege, este interzisa instrainarea, concesionarea, locatia de
gestiune, asocierea in participatiune, ipotecarea, locatiunea, precum si orice inchiriere sau
subinchiriere in beneficiul unui nou chirias, schimbarea destinatiei, grevarea sub orice forma a
bunurilor imobile – terenuri si/sau constructii notificate potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 22. – (1) Persoana indreptatita va notifica in termen de 6 luni*) de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi persoana juridica detinatoare, solicitand restituirea in natura a imobilului. In cazul in
care sunt solicitate mai multe imobile, se va face cate o notificare pentru fiecare imobil.
(2) Notificarea va cuprinde denumirea si adresa persoanei notificate, elementele de identificare a
persoanei indreptatite, elementele de identificare a bunului imobil solicitat, precum si valoarea
estimata a acestuia.
(3) Notificarea va fi comunicata prin executorul judecatoresc de pe langa judecatoria in a carei
circumscriptie teritoriala se afla imobilul solicitat sau in a carei circumscriptie isi are sediul
persoana juridica detinatoare a imobilului. Executorul judecatoresc va inregistra notificarea si o va
comunica persoanei notificate in termen de 7 zile de la data inregistrarii.
(4) Notificarea inregistrata face dovada deplina in fata oricaror autoritati, persoane fizice sau
juridice, a respectarii termenului prevazut la alin. (1), chiar daca a fost adresata altei unitati decat
cea care detine imobilul.
(5) Nerespectarea termenului de 6 luni*) prevazut pentru trimiterea notificarii atrage pierderea
dreptului de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent.
Art. 23. – Actele doveditoare ale dreptului de proprietate ori, dupa caz, ale calitatii de asociat sau
actionar al persoanei juridice, precum si, in cazul mostenitorilor, cele care atesta aceasta calitate si,
dupa caz, inscrisurile care descriu constructia demolata si orice alte inscrisuri necesare evaluarii
pretentiilor de restituire decurgand din prezenta lege, pot fi depuse pana la data solutionarii
notificarii.
Art. 24. – (1) In absenta unor probe contrare, existenta si, dupa caz, intinderea dreptului de
proprietate, se prezuma a fi cea recunoscuta in actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus
masura preluarii abuzive sau s-a pus in executare masura preluarii abuzive.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) si in absenta unor probe contrare, persoana individualizata
in actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus sau, dupa caz, s-a pus in executare masura
preluarii abuzive este presupusa ca detine imobilul sub nume de proprietar.
Art. 25. – (1) In termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz, de la data
depunerii actelor doveditoare potrivit art. 23 unitatea detinatoare este obligata sa se pronunte, prin
decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii de restituire in natura.
(2) Persoana indreptatita are dreptul sa sustina in fata organelor de conducere ale unitatii
detinatoare cererea de restituire in natura. In acest scop ea va fi invitata in scris, in timp util, sa ia
parte la lucrarile organului de conducere al unitatii detinatoare.
(3) Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata se comunica persoanei indreptatite in termen de cel
mult 10 zile de la data adoptarii.
(4) Decizia sau, dupa caz, dispozitia de aprobare a restituirii in natura a imobilului face dovada
proprietatii persoanei indreptatite asupra acestuia, are forta probanta a unui inscris autentic si
constituie titlu executoriu pentru punerea in posesie, dupa indeplinirea formalitatilor de publicitate
imobiliara.
(5) Proprietarii carora, prin procedurile administrative prevazute de prezenta lege, le-au fost
restituite in natura imobilele solicitate vor incheia cu detinatorii actuali ai acestora un protocol de
predare-preluare, in mod obligatoriu, in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a
deciziei/dispozitiei de restituire, termen dupa care, daca protocolul nu a fost semnat, se va incheia
in prezenta executorului judecatoresc un proces-verbal de constatare unilaterala a preluarii
imobilului.
(6) Decizia sau, dupa caz, dispozitia prevazuta la alin. (4) trebuie pusa in executare in termen de
3 ani de la data primirii ei de catre persoana indreptatita.
(7) Prevederile alin. (1)-(6) sunt aplicabile si dispozitiilor emise de primari ori, dupa caz, de
presedintii consiliilor judetene potrivit art. 21 alin. (4).
Art. 26. – (1) Daca restituirea in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz,
entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie
sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 25 alin. (1), sa acorde persoanei
indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii ori sa propuna acordarea de despagubiri in
conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor
preluate in mod abuziv, in situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este
acceptata de persoana indreptatita.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul imobilelor instrainate de persoanele juridice
prevazute la art. 21 alin. (1), (2) si (4).
(3) Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata de respingere a notificarii sau a cererii de restituire
in natura poate fi atacata de persoana care se pretinde indreptatita la sectia civila a tribunalului in a
carui circumscriptie se afla sediul unitatii detinatoare sau, dupa caz, al entitatii investite cu
solutionarea notificarii, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(4) In cazul in care dispozitia motivata de solutionare a cererii de restituire in natura este atacata
in justitie de persoana indreptatita, in functie de probele de la dosar, entitatea care a emis dispozitia
va adopta o pozitie procesuala raportata la acestea. De asemenea, entitatea care a emis dispozitia
va decide, motivat, de la caz la caz, daca va exercita caile de atac prevazute de lege, in cazul
solutiilor date de instantele de judecata.
(5) Daca oferta acceptata consta in bunuri imobile, sunt aplicabile prevederile art. 25 alin. (4).
(6) Daca oferta acceptata consta in bunuri mobile sau servicii, sunt aplicabile dispozitiile
dreptului comun in materie, dupa caz.
Art. 27. – (1) Dispozitiile art. 25 sunt aplicabile si in situatia in care persoana juridica notificata
detine numai in parte bunurile imobile solicitate. In aceasta situatie persoana juridica detinatoare
va emite decizia motivata de retrocedare numai pentru partea din imobil pe care o detine.
(2) Persoana juridica notificata va comunica persoanei indreptatite toate datele privind persoana
fizica sau juridica detinatoare a celeilalte parti din imobilul solicitat. Totodata va anexa la
comunicare si copii de pe actele de transfer al dreptului de proprietate sau, dupa caz, de
administrare. In cazul in care nu detine aceste date persoana juridica notificata va comunica acest
fapt persoanei indreptatite.
(3) Comunicarea prevazuta la alin. (2) si, dupa caz, actele anexate vor fi transmise persoanei
indreptatite prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(4) Termenul de 6 luni*) prevazut la art. 22 alin. (1) curge in acest caz de la data primirii
comunicarii prevazute la alin. (3).
(5) Dispozitiile alin. (2), (3) si (4) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care unitatea
notificata nu detine nici macar in parte imobilul solicitat, dar comunica persoanei indreptatite
datele de identificare a unitatii detinatoare.
(6) Dispozitiile art. 26 se aplica in mod corespunzator.
Art. 28. – (1) In cazul in care persoana indreptatita nu cunoaste detinatorul bunului imobil
solicitat, notificarea se va trimite primariei in a carei raza se afla imobilul, respectiv Primariei
Municipiului Bucuresti. Termenul de 6 luni*) prevazut la art. 22 alin. (1) curge, dupa caz, de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de la data primirii comunicarii prevazute la art. 27 alin.
(3).
(2) In termen de 30 de zile primaria notificata este obligata sa identifice unitatea detinatoare si sa
comunice persoanei indreptatite elementele de identificare a acesteia.
(3) In cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate chema
in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la data la care a
expirat termenul prevazut la alin. (1), daca nu a primit comunicarea din partea primariei, sau de la
data comunicarii, solicitand restituirea
Art. 29. – (1) Pentru imobilele evidentiate in patrimoniul unor societati comerciale privatizate,
altele decat cele prevazute la art. 21 alin. (1) si (2), persoanele indreptatite au dreptul la
despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente
imobilelor preluate in mod abuziv, corespunzatoare valorii de piata a imobilelor solicitate.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul in care imobilele au fost instrainate.
(3) In situatia imobilelor prevazute la alin. (1) si (2), masurile reparatorii in echivalent se propun
de catre institutia publica care efectueaza sau, dupa caz, a efectuat privatizarea, dispozitiile art. 26
alin. (1) fiind aplicabile in mod corespunzator.
(4) In situatia bunurilor imobile preluate cu titlu valabil, instrainate sub orice forma din
patrimoniul administratiei publice centrale sau locale, persoana indreptatita va notifica organele de
conducere ale acesteia. In acest caz, masurile reparatorii in echivalent vor consta in compensare cu
alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit prezentei legi cu
solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite, sau despagubiri acordate in conditiile
legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in
mod abuziv.
Art. 30. – Abrogat.
Art. 31. – (1) Persoanele aratate la art. 3 alin. (1) lit. b) au dreptul la despagubiri in conditiile legii
speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod
abuziv.
(2) De prevederile alin. (1) nu beneficiaza persoanele fizice sau juridice care au primit
despagubiri pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in conditiile art. 5.
(3) Masurile reparatorii prin echivalent prevazute la alin. (1) se vor propune, dupa stabilirea
valorii recalculate a actiunilor, prin decizia motivata a institutiei publice implicate in privatizarea
societatii comerciale care a preluat patrimoniul persoanei juridice sau, dupa caz, prin ordin al
ministrului finantelor publice, in cazul in care societatea comerciala care a preluat patrimoniul
persoanei juridice nationalizate nu mai exista, nu poate fi identificata, ori nu a existat o asemenea
continuitate.
(4) Recalcularea valorii actiunilor se face in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil,
cu utilizarea coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei prin Ordinul nr. 3
din 27 aprilie 2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 4 mai 2001, si
a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica si a prevederilor Legii nr. 303/1947
pentru recalcularea patrimoniului societatilor pe actiuni, in cazul in care bilantul este anterior
acesteia.
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Banca Nationala a
Romaniei va stabili coeficientul de actualizare a valorii leului de la data de 11 iunie 1948 pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(6) In termen de 60 de zile de la data primirii cererii persoanei indreptatite sau in termenul
prelungit conform art. 28*) institutia publica implicata in privatizare va stabili prin decizie sau,
dupa caz, prin dispozitie motivata valoarea recalculata a actiunilor.
Articolul 28, abrogat, avea urmatorul continut:
“Art. 28. – (1) In termen de 60 de zile de la data primirii cererii persoanei indreptatite organele
de conducere ale institutiei publice implicate in privatizare, prevazuta la art. 27 alin. (2), respectiv
ale organizatiei cooperatiste prevazute la art. 27 alin. (4), vor stabili prin decizie sau, dupa caz, prin
dispozitie motivata valoarea si modalitatea masurilor reparatorii corespunzatoare convenite prin
negociere.
(2) Termenul de 60 de zile prevazut la alin. (1) poate fi prelungit numai la cererea persoanei
indreptatite, in vederea completarii dovezilor necesare, sau in caz de imposibilitate a prezentarii
persoanei indreptatite, dovedita cu inscrisuri. Prelungirea termenului in vederea completarii
dovezilor necesare nu poate depasi 18 luni de la data inregistrarii notificarii, sub sanctiunea
solutionarii cererii pe baza actelor doveditoare existente la dosar.”
Art. 32. – (1) In situatia imobilelor-constructii demolate, notificarea formulata de persoana
indreptatita se solutioneaza potrivit art. 10 sau 11 prin dispozitia motivata a primarului unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza s-a aflat imobilul, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti.
(2) Dispozitiile art. 22-28 se aplica in mod corespunzator.
CAPITOLUL IV
Raspunderi si sanctiuni
Art. 33. – Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara,
administrativa, contraventionala, civila sau penala.
Art. 34. – Exercitarea abuziva a dreptului de a depune notificari in vederea restituirii de imobile
in temeiul prezentei legi atrage raspunderea civila pentru pagubele pricinuite.
Art. 35. – Fapta de a notifica persoana juridica detinatoare a imobilului, stiind ca nu este
indreptatita potrivit prezentei legi la masuri reparatorii, in scopul de a impiedica incheierea actelor
juridice de instrainare a acestuia sau a actelor juridice in cadrul procesului de privatizare, daca s-a
pricinuit o paguba, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu
amenda.
Art. 36. – (1) Emiterea deciziei sau a dispozitiei de restituire in lipsa actelor doveditoare a
dreptului de proprietate, a calitatii de mostenitor al fostului proprietar sau, dupa caz, a calitatii de
asociat al persoanei juridice proprietare a imobilului preluat constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si emiterea deciziei sau a dispozitiei de restituire in lipsa
dovezilor privind indreptatirea persoanelor juridice prevazute la art. 3 lit. c) de a obtine masuri
reparatorii.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si emiterea deciziei sau a dispozitiei continand
propunerea de acordare a despagubirilor in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si
plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, intocmita in lipsa inscrisurilor
prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 37. – Daca infractiunile prevazute la art. 288-293 din Codul penal sunt savarsite in cadrul
procedurilor de restituire a imobilelor stabilite prin prezenta lege, minimul si maximul special al
pedepsei inchisorii se majoreaza cu 2 ani.
Art. 38. – (1) Nerespectarea obligatiilor prevazute de prezenta lege atrage raspunderea
contraventionala a autoritatii administratiei publice centrale sau locale, a institutiei sau, dupa caz, a
societatii, regiei autonome ori a organizatiei cooperatiste careia ii incumba aceste obligatii.
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) tergiversarea nejustificata a solutionarii notificarii persoanei indreptatite;
b) incalcarea obligatiei prevazute la art. 25 alin. (2) teza a II-a;
c) incalcarea obligatiei prevazute la art. 25 alin. (3);
d) incalcarea obligatiei prevazute la art. 25 alin. (5);
e) incalcarea interdictiei de instrainare, prevazuta la art. 21 alin. (5);
f) incalcarea obligatiei prevazute la art. 1 alin. (5);
g) incalcarea obligatiei prevazute la art. 6 alin. (5);
h) incalcarea interdictiei prevazute la art. 10 alin. (11).
(21) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei
(RON) urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii sa fie
considerate infractiune: impiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, interzicerea
accesului organelor de control abilitate sau neprezentarea documentelor solicitate de acestea.
(22) In cazul in care organul de control considera necesar, organele de politie, jandarmerie sau
alti agenti ai fortei publice, dupa caz, sunt obligati sa-i acorde concursul pentru obtinerea datelor si
informatiilor necesare desfasurarii activitatii de control, precum si pentru indeplinirea oricaror alte
activitati necesare in acest scop.
(3) Faptele prevazute la alin. (2) lit. a)-d) se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei (RON) la
5.000 lei (RON). Faptele prevazute la alin. (2) lit. e) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei
(RON) la 100.000 lei (RON). Faptele prevazute la alin. (2) lit. f) si g) se sanctioneaza cu amenda
de la 2.000 lei (RON) la 3.000 lei (RON), iar faptele prevazute la alin. (2) lit. h) se sanctioneaza cu
amenda de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON).
(4) In cazul regiilor autonome, societatilor comerciale prevazute la art. 21 alin. (1) si (2),
organizatiilor cooperatiste, ministerelor si altor institutii publice centrale, constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor revin Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor,
prin corpul de control al acesteia.
(5) In cazul autoritatilor administratiei publice locale situate pe raza teritoriala a judetului,
respectiv a municipiului Bucuresti, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor revin
organelor de control, respectiv Corpului de control din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Restituirea Proprietatilor sau prefectului judetului ori al municipiului Bucuresti sau persoanelor
desemnate de acestia din cadrul institutiei prefectului.
(6) Activitatea prefectului judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, prevazuta la alin. (5)
este supusa controlului Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor, prin corpul de
control al acesteia. In masura in care acesta constata neindeplinirea sau indeplinirea
necorespunzatoare a obligatiilor prevazute la alin. (5) va propune ministrului administratiei si
internelor masurile corespunzatoare.
Art. 381. – (1) Autoritatile administratiei publice locale si centrale, precum si celelalte entitati
investite cu solutionarea notificarilor sunt obligate sa puna la dispozitia organelor de control,
respectiv a Corpului de control din cadrul Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor
sau, dupa caz, a prefectului judetului ori al municipiului Bucuresti sau persoanelor desemnate de
acestia din cadrul institutiei prefectului, dosarele de restituire solicitate, precum si orice documente
referitoare la situatia restituirilor solicitate in temeiul prezentei legi.
(2) Reprezentantii legali ai entitatilor investite cu solutionarea notificarilor sunt obligati sa
desemneze pe perioada lipsei acestora din institutie sau societate, prin ordin/dispozitie sau decizie,
o persoana care sa puna la dispozitia Corpului de control din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Restituirea Proprietatilor sau a prefectului judetului ori al municipiului Bucuresti sau persoanelor
desemnate de acestia din cadrul institutiei prefectului documentele solicitate de acestia in vederea
efectuarii controlului.
(3) Autoritatile administratiei publice locale, precum si celelalte entitati implicate in solutionarea
notificarilor depuse potrivit prevederilor prezentei legi sunt obligate sa comunice lunar
prefecturilor situatia retrocedarilor.
(4) Autoritatile administratiei publice centrale, precum si prefecturile sunt obligate sa comunice
lunar Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor situatia retrocedarilor.
(5) Incalcarea obligatiei prevazute la alin. (2), (3) si (4), precum si necomunicarea sau
comunicarea eronata a datelor prevazute la alin. (3) si (4) constituie contraventie, atragand
sanctionarea conducatorului institutiei cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
Art. 39. – Dispozitiile art. 38 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 40. – Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 25 alin. (5) atrage obligatia detinatorului
caruia ii revine aceasta obligatie de a plati noului proprietar o suma calculata pe zi de intarziere,
reprezentand contravaloarea lipsei de folosinta a imobilului restituit.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41. – (1) Distrugerile si degradarile cauzate imobilelor care fac obiectul prezentei legi dupa
intrarea in vigoare a acesteia si pana in momentul predarii efective catre persoana indreptatita cad
in sarcina detinatorului imobilului.
(2) Detinatorul imobilului, in prezenta persoanei indreptatite, va incheia un proces-verbal privind
starea de fapt a imobilului, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
(3) In cazul nerespectarii de catre detinatorul imobilului a termenului prevazut la alin. (2),
persoana indreptatita se poate adresa executorului judecatoresc, care va intocmi procesul-verbal
privind situatia reala a imobilului.
(4) In vederea recuperarii cheltuielilor suportate de persoana indreptatita pentru intocmirea
procesului-verbal privind situatia de fapt a imobilului prin executorul judecatoresc copia legalizata
de pe procesul-verbal constituie titlu executoriu impotriva detinatorului imobilului.
Art. 42. – (1) Imobilele care in urma procedurilor prevazute la cap. III nu se restituie persoanelor
indreptatite raman in administrarea detinatorilor actuali.
(2) Imobilele cu alta destinatie decat cea de locuinta, prevazute la alin. (1), se pot instraina
potrivit legislatiei in vigoare. Detinatorii cu titlu valabil la data intrarii in vigoare a prezentei legi
au drept de preemtiune.
(3) Imobilele cu destinatia de locuinte, prevazute la alin. (1), pot fi instrainate potrivit legislatiei
in vigoare, chiriasii avand drept de preemtiune.
(4) Sumele incasate ca urmare a vanzarii imobilelor prevazute la alin. (3) vor alimenta fondul
prevazut la art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995.
Art. 43. – Abrogat.
Art. 44. – (1) Persoanele carora li s-a restituit in natura un imobil cu destinatia de locuinta si care
detin cu chirie in aceeasi localitate o locuinta din fondul locativ de stat sunt obligate sa puna la
dispozitie primariei aceasta locuinta la data mutarii efective in imobilul restituit. Locuintele din
fondul locativ de stat eliberate se constituie intr-un fond locativ special destinat chiriasilor din
imobilele restituite fostilor proprietari.
(2) Familiilor cu mijloace financiare situate sub nivelul venitului minim pe economie, invalizilor,
pensionarilor si persoanelor cu handicap li se vor asigura locuinte sociale construite dintr-un fond
constituit in cota de 2% din sumele obtinute din privatizare si care va fi prevazut anual in legea
bugetului de stat.
Art. 45. – (1) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobile care cad sub incidenta prevederilor prezentei legi, sunt
valabile daca au fost incheiate cu respectarea legilor in vigoare la data instrainarii.
(2) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand
ca obiect imobile preluate fara titlu valabil, considerate astfel anterior intrarii in vigoare a Legii nr.
213/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de
cazul in care actul a fost incheiat cu buna-credinta.
(21) Contractele de vanzare-cumparare incheiate in temeiul Legii nr. 112/1995, cu modificarile
ulterioare, sunt acte autentice si constituie titlu de proprietate opozabil de la data incheierii
acestora.
(3) Abrogat.
(4) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele intocmite in cadrul procesului de privatizare,
avand ca obiect imobile preluate cu titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta daca au fost
incheiate cu incalcarea dispozitiilor imperative ale legilor in vigoare la data instrainarii.
(5) Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate, dreptul la actiune se
prescrie in termen de un an**) de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 46. – (1) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si in cazul actiunilor in curs de judecata,
persoana indreptatita putand alege calea aceste legi, renuntand la judecarea cauzei sau solicitand
suspendarea cauzei.
(2) In cazul actiunilor formulate potrivit art. 45 si 47, procedura de restituire inceputa in temeiul
prezentei legi este suspendata pana la solutionarea acelor actiuni prin hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila. Persoana indreptatita va instiinta de indata persoana notificata, potrivit art.
22 alin. (1).
(3) In cazul in care persoanei indreptatite i s-a respins, prin hotarare judecatoreasca definitiva si
irevocabila, actiunea privind restituirea in natura a bunului solicitat, termenul de notificare
prevazut la art. 22 alin. (1) curge de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii
judecatoresti.
(4) Persoana indreptatita are obligatia de a urma calea prevazuta de prezenta lege, dupa intrarea
acesteia in vigoare. Prevederile prezentei legi se aplica cu prioritate.
Art. 47. – Persoanele indreptatite, precum si persoanele vatamate intr-un drept al lor, carora pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi li s-au respins, prin hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile, actiunile avand ca obiect bunuri preluate in mod abuziv de stat, de organizatii
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, pot solicita, indiferent de natura solutiilor
pronuntate, masuri reparatorii in natura sau prin echivalent, in conditiile prezentei legi.
Art. 48. – (1) Chiriasii au dreptul la despagubire pentru sporul de valoare adus imobilelor cu
destinatia de locuinta prin imbunatatirile necesare si utile.
(2) Indiferent daca imobilul a fost preluat cu titlu valabil sau fara titlu, obligatia despagubirii
prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.
(3) Abrogat.
(4) Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste pe baza de expertiza.
(5) Prin imbunatatiri, in sensul prezentei legi, se intelege cheltuielile necesare si utile. Cuantumul
despagubirilor se stabileste la valoarea actualizata a cheltuielilor, scazandu-se gradul de uzura al
imbunatatirilor, in raport cu durata de viata normala a acestora, care se suporta de chiriasi.
Art. 49. – Secretarii unitatilor administrativ-teritoriale vor lua masuri pentru conservarea tuturor
dosarelor constituite de comisiile de aplicare a Legii nr. 112/1995, vor elibera, la cerere, copii de
pe actele existente la dosar si vor da relatiile solicitate de persoanele indreptatite.
Art. 50. – (1) Cererile sau actiunile in justitie, precum si transcrierea sau intabularea titlurilor de
proprietate, legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si de bunurile care fac obiectul acesteia,
sunt scutite de taxe de timbru.
(2) Cererile sau actiunile in justitie privind restituirea pretului actualizat platit de chiriasii ale
caror contracte de vanzare-cumparare, incheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995, au
fost desfiintate prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sunt scutite de taxe de timbru.
(21) Cererile sau actiunile in justitie avand ca obiect restituirea pretului de piata al imobilelor,
privind contractele de vanzare-cumparare incheiate cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995,
cu modificarile ulterioare, care au fost desfiintate prin hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile, sunt scutite de taxele de timbru.
(3) Restituirea pretului prevazut la alin. (2) si (21) se face de catre Ministerul Economiei si
Finantelor*) din fondul extrabugetar constituit in temeiul art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995, cu
modificarile ulterioare.
Art. 501. – (1) Proprietarii ale caror contracte de vanzare-cumparare, incheiate cu respectarea
prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, au fost desfiintate prin hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile au dreptul la restituirea pretului de piata al imobilelor, stabilit
conform standardelor internationale de evaluare.
(2) Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin expertiza.
Art. 51. – In vederea organizarii executarii prevederilor prezentei legi, Guvernul este abilitat sa
emita norme metodologice de aplicare unitara a acesteia.
Art. 52. – La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice alte dispozitii contrare.
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzand acordurile incheiate de Romania cu alte state privind
reglementarea problemelor financiare in suspensie
a) Acord intre Romania si Republica Austria, semnat la Bucuresti la 3 iulie 1963, intrat in
vigoare la 27 aprilie 1965, ratificat prin Decretul nr. 784 din 31 decembrie 1963, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 31 decembrie 1963
b) Acord intre Guvernul Romaniei, pe de o parte, si Guvernul Regatului Belgiei si Marelui Ducat
de Luxemburg, pe de alta parte, semnat la Bucuresti la 13 noiembrie 1970, intrat in vigoare la 9
septembrie 1971, aprobat prin H.C.M. nr. 197 din 2 martie 1971
c) Acord intre Romania si Regatul Danemarcei, semnat la Bucuresti la 17 martie 1960, intrat in
vigoare la 12 septembrie 1960, ratificat prin Decretul nr. 173/1960, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 8 din 17 iunie 1960
d) Acord intre Romania si Republica Franceza, semnat la Bucuresti la 9 februarie 1959, intrat in
vigoare la data semnarii, ratificat prin H.C.M. nr. 353 din 25 martie 1959
e) Acord intre Romania si Grecia, semnat la Atena la 2 septembrie 1966, intrat in vigoare la data
semnarii, ratificat prin Decretul nr. 956 din 30 noiembrie 1966, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 76 din 6 decembrie 1966
f) Acord intre Romania si Guvernul Italiei, semnat la Roma la 23 ianuarie 1968, intrat in vigoare
la 7 martie 1972, ratificat prin Decretul nr. 569 din 4 iulie 1968, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 91 din 10 iulie 1968
g) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de
Nord, semnat la Londra la 10 noiembrie 1960, intrat in vigoare la data semnarii
h) Acord intre Romania si Regatul Norvegiei, semnat la Bucuresti la 21 mai 1964, intrat in
vigoare la 5 aprilie 1966, ratificat prin Decretul nr. 425 din 5 iulie 1965, publicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 iulie 1965
i) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regal al Olandei, semnat la Haga la 8 mai 1967,
intrat in vigoare la 31 iulie 1967, aprobat prin H.C.M. nr. 1.645 din 13 iulie 1967
j) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia, semnat la Bucuresti la 22 iunie
1965, intrat in vigoare la 15 martie 1967, ratificat prin Decretul nr. 623 din 19 august 1965,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 28 din 20 august 1965
k) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Canadei, semnat la Ottawa la 13 iulie 1971, intrat
in vigoare la 14 decembrie 1971, ratificat prin Decretul nr. 373 din 18 octombrie 1971, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 27 octombrie 1971
l) Acord intre Romania si Statele Unite ale Americii, semnat la Washington la 30 martie 1960,
intrat in vigoare la data semnarii
m) Orice alte asemenea acorduri incheiate de Romania cu alte state privind reglementarea
problemelor financiare in suspensie
ANEXA Nr. 2
a) Lista imobilelor ce intra sub incidenta art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicata:
1. Imobile ocupate de unitati si institutii de invatamant din sistemul de stat (gradinite, scoli, licee,
colegii, scoli profesionale, scoli postliceale, institutii de invatamant superior)
2. Imobile ocupate de unitati sanitare si de asistenta medico-sociala din sistemul public (crese,
camine-spital pentru batrani, spitale, centre de plasament, case de copii)
3. Imobilele ocupate de administratii financiare, trezorerii, ministere si alte autoritati ale
administratiei publice centrale, parchete, judecatorii, tribunale, curti de apel, politie, politie de
frontiera, jandarmerii, servicii publice comunitare pentru situatii de urgenta, sedii vamale, arhive
nationale, directii judetene, case de asigurari de sanatate, primarii, prefecturi, consilii locale si
judetene, inspectorate scolare;
4. Imobilele ocupate de institutii publice de cultura: teatre, opere, biblioteci, muzee, filarmonici,
centre de cultura.
b) Lista imobilelor ce intra sub incidenta art. 13 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, republicata:
1. Imobile ocupate de sedii ale partidelor politice legal inregistrate
2. Imobile ocupate de sedii ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, reprezentantelor
organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate in Romania si imobile ocupate de
personalul acestora


discuta subiectul si tu

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: